20 Ağustos 2013 Salı

İlk Busemi Ben, Bir Ölünün Gözlerine Mi Tevdi Edecektim {Çalıkuşu}

Çalıkuşu bir Türk Edebiyatı Klasiği.
Bir Reşat Nuri Güntekin romanı.
Konusunu bilmeyen, kitabını okumayan kalmamıştır.
Velev ki hala okumayanlar var.. Bu yazı onlar için. Bakın ben yeni okudum bunu da söylemeye utanmıyorum siz de okuyun, diye.


Küçük yaşta kimsesiz kalan, İstanbul'da iyi bir tahsil görmüş genç kızın yaşadığı gönül kırıklığı nedeniyle Anadolu'nun en ücra yerlerine öğretmenliğe gitmeye razı olmasını Feride'nin kendi ağzından dinliyoruz. Yani bu bir günce.
Burnum sızladı, gözlerim doldu yer yer.
Ancak Ç. vilayetinde yaşadıkları bana cinnet geçirtecek cinstendi.
Feride'yi öyle benimsiyorsunuz ki, bu hissiyat hasıl oluyor ister istemez.

Konusunu biliyor olmam, ders olarak işlememiz falan, kitabı neden okuyayım gerek kalmadı, mantığını doğurunca bu zamana kadar okumadım işte. Nabrut'un tek bir lafıyla kafamdaki tüm olumsuzlukları, listemdeki tüm kitapları silip attı, okumaya karar verdim.
İyi ki!..

Bir kere dili çok güzel kitabın. Ah şimdi kullandığımız 'laylaylom' bozuk türkçemizin yanında nasıl kibar, nasıl asil kalıyor.
Arada anlamını bilmediğimiz kelimeler çıkabilir, ama kitabın arkasına bakıp öğrenebiliriz.
Öyle de güzel bir özellik, öyle de özel bir kitap.

Kitap konusunda bana yetişemediğini söyleyenler eminim 'Çalıkuşu'nu çoktan okumuşlardır. Dolayısıyla, aslında siz benim önümdeydiniz! Hala okumayanlar varsa ilk sıraya bu kitabı koymalarını öneririm.

Popüler kitapların yanında fiyatı yüksek gelebilir ancak kesinlikle değer.
Miraslık! (Bunu da Nabrut kullanır bu arada, bakalım mı o ne yazmış?)

Evet. Bu Yazı "Çalıkuşu okumayan kalmasın" diye yazıldı.

31 yorum :

  1. bende okumadım
    yakınımda var ama daha listeye alınamadı maalesef
    ve hep benimde üzüldüğümdür klasiklerimizi okumamış olmam!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hala mı listenin başlarına çıkmadı.. üzülürüm buna :)

      Sil
    2. sorma elimde bile yok en kısa zamanda alacaklarım arasında...

      Sil
    3. sanırım da filmi izleyince de böyle oldu ayrıca dizinin de o kadar az bölüm olduğunu unutmuşum gidip bir göz atayım bari :D

      Sil
    4. yaa hayır önce oku ^_^

      Sil
  2. İşte seyhan bu başlığa o kadar cok ağladım ki şimdide gözlerim doldu deli gibi !!!
    Evet birde o harika dili var öylesine güzel kullanmis ki aslinda bilmedigin kelimeleri bile kısmen anlamani sağlıyor.
    Bu yazı üzerine okumayan kalmaz artık ama de mi ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben seninle çalıkuşu konusurken dikkat etmeliyim ya filmi izlerken de duygulandın sen.
      birde o necmiyenin yaptıgı çok etkiledi beni ne kdr gerçekçi, Allah korusun :)

      Sil
  3. Bende okumadım ama nasıl heveslendirdiniz anlatamam

    YanıtlaSil
  4. çalıkuşu benim ilk göz ağrılarımdan ondan etkilenmeyen, Feride ile birlikte yaşayan onun üzüntüleri ile içi parçalanmayan var mıdır?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne kdr erken okunursa o kadar etkilenmiş sanki okuyanlar hala okumayanlar ise okumalı değil mi bak yorumalr hep o yönde ;)

      Sil
  5. Sayenizde çalıkuşunu okumayan kalmayacak.
    Hatta ilk adımı ben attım bile :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yasemincim sen çok seveceksin, geciktirme ilk sıralarında olsun ;)

      Sil
  6. seyhan yaa yuh :) neyse, dizi günümüze uyarlanırsa artık 'off olmamış buu' dersin sen de benle beraber :) uyarlanmazsa da zaten o zaman yeniden çekmeye ne gerenk var, açar Aydan Şener'ciğimi izleriz. Olmadı Türkan Şoraylı filmini izleriz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yuh ki ne yuh..
      ama daha eksiklerim vaar ne eksiklerim.. :/
      bu arada yazı dizimin yazılarından biride çalıkuşu 2013 olacak cuma günkü yazımda huysuzluğunla destek olmanı bekliyorum :))

      Sil
  7. En güzel yol hiç gidilmemiş olan, en güzel kitap hiç okumamış olan diye gereksiz bir söz vardi. :) Okunan kitabın bittiği an güzelliğinin gittiğini düşündüren bir söz. İşte bu sözü söyleyeni utandırmak için yazılmış bir eser sanki bu Çalikuşu..
    10 yasimda okumuştum bunu annem 30larinda anneannem 60latinda okudu. Nasil bir dil, üslup, düşünce ve hissiyatla yazilmiş ki üçumuzude anlatmıştı. Nabrut kadar etki yaratir mi bilmem ama Bir Kadın Düşmanı' ni kesinlikle okumani tavdiye ederim navizane. MRL

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. onu bak inşallah okuyacağım nasıl merak ettim bilemezsin!
      ve çok şahane yorum olmuş, tam okuyucu ne düünür diye yorumları okuyacak birinin yararlanacağı türden!
      öpüyorum seni ;)

      Sil
  8. Ah Çalıkuşu! Tekrar okunmalı. 13 yaşındayken okumuştum da o zaman bile etkilenmiştim çocuk aklımla. Reşat Nuri Güntekin'in diğer kitaplarında da anlatılamayan bi tat, bi doku var.(Mesela Kızılcık dalları, okumadıysanız kesinlikle onu da okuyun) Ancak kütüphanemde olmamasından büyük bir eksikliklik hissettim şimdi. En kısa zamanda almalıyım. Hatırlattığın için teşekkürler tekrardan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okurum okumam mı?
      önerin için teşekkür ederim. ne güzel erken okumuşsun sen, ben de acele adip açığımı kapamalıyım :*

      Sil
  9. O hala okumayan kişilerden biri de benim :(

    YanıtlaSil
  10. Okudum izledim defalarca..
    Hatta calikusu olacak koy kly tayinle gezen ogretmen olacaktim.
    Olmadi. Simdi sehir sehir gezen ve evde orurup blog yazan calikusuyumm
    Cook guzel eser gercekten..
    Ve uzerine bir daha yeni calikusu cekilmese iyi olur..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sen böyle de güzel bir çalıkuşusun şekerim benim :*

      ama çekiliyoorr biliyor musun:(
      bi kaç gün içinde yani versiyonu hakkında yazım olacak, adres burası ;)
      o

      Sil
  11. Neyse ki benim gibi bu kitabı çok geç okuyan birisi daha varmış :) Ucundan bucağından bildiğim okuduğum bu kitabı bu sene düzgünce okuma imkanı buldum ve çok sevdim. Enteresandır ki başlıkta kullandığın cümleyi de kitapta bir kaç defa üstüste okuduğumu hatırlıyorum. Yer etmiş içime demek ki :)
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bizim gibiler çok merak etme, hala okumayanlar bile varmış inanmazsın :))
      sevgiler bizden! :*

      Sil
  12. Okul kütüphanesinden alıp okumuştum eskiden şimdi kesinlikle tekrar alıp, okuyup kütüphanemde saklayacağım yazı dizinizden sonra ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. nabrut kitabı parçalayacak kadar çok okumuş inanabiliyor musun?
      belki kitabın sende olmaması iyi olabilir :D

      Sil
  13. bayılırım bayılırım.
    ama çok iyi başka kitapları da vaaar kii.
    :)

    YanıtlaSil

söz sizin...